Založení vlastního e-shopu je skvělý způsob, jak rozběhnout byznys a začít prodávat své výrobky, služby a nápady. Pro to, abyste zvolili to správné e-shopové řešení pro vaše podnikání, byste měli mít předem jasno v některých věcech.
Tipy před založením e-shopu
Základem všeho je zákazník a dobrý produkt. Před založením vlastního e-shopu je vhodné udělat si, pokud možno co nejpodrobnější průzkum trhu. Tedy zjistit, jestli se již stejný výrobek neprodává, když se prodává, tak jak, jaká je konkurence a jak funguje.
Důležité je promyslet si, jak se můžete odlišit od ostatních prodejců a čím můžete zákazníka zaujmout, aby kupoval právě u vás. Tedy objevit svou konkurenční výhodu, na které bude založen celý marketing a prodej.
Kvalitní e-shop prodá i dražší věci
E-shop, na kterém se budou vaši zákazníci cítit dobře, který bude uživatelsky vstřícný, přehledný a zároveň jednoduchý, dokáže prodat jakékoli zboží. A nemusí to být kvůli nízké ceně. Naopak.
Prioritou by tedy měla být volba toho pravého způsobu, jak si e-shop pořídit – jak a kde ho založit, zkrátka zjistit, který model je nejvhodnější právě pro vás. jaké jsou varianty?
E-shop na míru
V tomto případě se jedná o zcela individuální technické řešení tvorby internetového obchodu. Celý vznik a vývoj e-shopu na míru bude v rukou odborníků, kteří zpracují funkce, které si pro své obchodování budete přát.
Celý e-shop bude nastaven přesně na typ vašeho podnikání, tedy na zakázku a nebude obsahovat nic, co byste nevyužili. Výhodou je to, že se o technické záležitosti nebudete muset starat, e-shop se bude dát v případě potřeby snadno rozšiřovat a obohacovat o další prvky a vše bude zaštítěno plnou podporou ze strany dodavatele.
Nevýhodou je obvykle velká pořizovací cena, případně vyšší měsíční poplatky. Podle náročnosti a velikosti řešení se může jednat i o desítky tisíc korun.
Tento typ je tedy vhodný spíše pro velké obchody nebo pro ty, kterým se podnikání na webu už rozjelo, a přecházejí z jednodušších verzí. Hodí se rovněž pro prodej neobvyklého zboží, které vyžaduje zadání složitějších parametrů nebo filtrů.
Pronájem e-shopu
Pronájem nebo také tzv. krabicové řešení je zajímavou alternativou především pro ty, kdo chtějí svůj obchod rozjet co nejdříve. K takto založenému e-shopu není třeba být extra technický typ.
Společnost, u které si pronájem e-shopu zajistíte, vám nabídne několik předpřipravených řešení v různých designech. Stačí si jen vybrat doménové jméno, zadat produkty a začít prodávat.
Takovýto e-shop má již předem vyladěné všechny základní funkce (propojení s ekonomickým programem, šablony, bannery, technická podpora, doprava a platba a podobně). Pokud něco nevyužijete, neaktivujete to. Pokud něco chybí, lze za poplatek doplnit.
Výhodou je celkem přijatelná cena, placená formou měsíčních poplatků, bezpečné zázemí a podpora. Nevýhodou je určitý šablonovitý styl.
E-shop zdarma
Tuto variantu volí především úplní nováčci, a to z důvodu úspory nákladů. Riziko s rozjetím vlastního podnikání je vždy velké a každý se snaží své výdaje co nejvíce minimalizovat. Zdrojový kód tzv. open source řešení je volně šiřitelný a v podstatě dále rozvíjitelný. E-shop nabízí základní moduly, které jsou řešením pro nejčastější funkce, které v obchodu potřebujete.
Většina open source ale přichází ze zahraničí, takže se kromě cizího jazyka můžete setkat i s hůře srozumitelnými technickými podklady a nestálou kvalitou. Častou nevýhodou tzv. e-shopu zdarma bývá také určitá chybovost a neočekávané pády systému.
Také základní nastavení nemusí být pro všechny dostačující, bude třeba upravit konfiguraci, přizpůsobit vlastní grafiku a podobně. Kvůli náročnějším zásahům, a především kvůli zajištění zabezpečení (před útoky hackerů) bude nutná spolupráce s nějakým programátorem.
Tím ale končí tvrzení, že jde o řešení, které je zdarma, protože dobrého technika si budete muset zaplatit.
Autor: Zoner inShop – tradiční e-shopové řešení