Pouštíte se do realizace vlastního projektu nebo vám na stole přistála nabídka práce na projektu pro někoho jiného? V obou případech budete mít na bedrech spoustu zodpovědnosti. Projektový manažer je základním pilířem týmu a kromě samotného řízení projektu musí přirozeně motivovat ostatní členy týmu. Na co byste se měli připravit a co je dobré o projektovém managementu vědět?
Projekt je jen slovo, v praxi může mít mnoho podob
Není projektový manažer jako projektový manažer. A není projekt jako projekt. Definice „časově ohraničeného úsilí, jehož cílem je produkt nebo služba“ sedí na poměrně široké spektrum činností. V praxi se může jednat o spuštění nových webových stránek, otevření prodejny, implementaci podnikového systému apod. Rozdíl oproti běžné operativě spočívá v jasném ohraničení: projekty mají začátek a konec.
Co znamená „řídit projekt“?
Řízení projektů je specializovaný manažerský obor, jehož podstatou je realizace projektu. Projektový manažer musí koordinovat jednotlivé složky takovým způsobem, aby byl výstup připraven v dohodnutém časovém rámci, náklady nepřekročily vymezenou hranici a kvalita odpovídala požadavkům klienta. Každodenní rutinou „projekťáka“ je rozpracování projektu na dílčí úkony, kontrola a dohled na jejich plnění, aktualizace časových a finančních odhadů či reporting ohledně stavu projektu.
Projektový manažer se neobejde bez vhodně zvoleného softwaru, který usnadňuje správu projektu, komunikaci se členy týmu a sdílení informací. V posledních letech se v rámci projektového řízení uplatňují customer relationship management systémy (zde si můžete přečíst, co je CRM).
Jakými vlastnostmi musí projektový manažer disponovat?
Vzhledem k náročnosti výkonu práce se projektovým manažerem může stát pouze člověk s určitými předpoklady. Ke klíčovým vlastnostem patří flexibilita, nadprůměrné organizační a komunikační dovednosti a schopnost týmové hry. Pokud na vás charakteristika sedí, směle do toho – obor projektového řízení je atraktivní a dobře placený!