Rozhodli jste se vydělávat na internetu? Zvolili jste způsob založení a provozování vlastního e-shopu? Pak věřte, že je Vaše volba správná, ale přináší v sobě mnohé kroky, které nelze opomenout. Půjde o kroky, které je třeba naplnit před jeho založením, dále o vytvoření webových stránek, na nichž bude e-shop fungovat a také o samotné provozování. Pojďme se společně podívat na to, co Vás čeká předtím, než začnete vydělávat.
Před založením
Na internetu se dnes nachází spousta e-shopů, jejichž výdělky jsou minimální nebo je dokonce můžeme považovat za „mrtvé“, tedy nefungující. Tento fakt by měl každého z nás, kdo uvažuje o zřízení e-shopu, přivést k zásadní myšlence, že nejdůležitější je vytvoření vlastního business plánu, který by měl obsahovat:
Určení potenciálního klienta (zákazníka)
V popředí Vašeho podnikatelského záměru by měl být vždy zákazník. Právě ten je nositelem kapitálu, který bude ve Vašem e-shopu utrácet. Proto bude třeba hned na počátku najít odpovědi na otázky: „Kdo bude Vaším zákazníkem?“ a „Bude mít tento člověk chuť u Vás nakupovat?“. Navíc vřele doporučujeme nastavit blízkou komunikaci s potencionálními zákazníky.
Produkty nabízené e-shopem
Produkty, které bude e-shop nabízet úzce souvisí se zákazníky. Právě jejich poptávka by pro Vás měla být určující. Proto se ptejte ve svém okolí, sledujte konkurenci a jejich diskusní fóra, kde odhalíte mnoho nuancí a následně nabídnete prodejné produkty.
SWOTka
Spěch není vždy to správné. SWOT analýza Vám sice zabere nějaký čas, ale právě díky ní odhalíte silné a slabé stránky, případné příležitosti a ohrožení Vašeho podnikání na internetu.
Finanční plán (odhad)
Doporučujeme si jej vytvořit hned v počátku, a to ve dvou variantách – realistický, který vychází ze současných předpokladů a ten pesimistický, který v sobě zahrne všemožná rizika. Do Vašeho finančního plánu patří náklady na:
- zakoupení či pronájem e-shopu
- nákup produktů
- pronájem a provoz skladu
- náklady na mzdy personálu
- prostředky na balení a logistiku
- finance potřebné na vyřešení reklamací a vratek
- požadavky na Vaši odměnu (zisk), odměnu pro partnery
- marketingové a provozní náklady
- rezerva – doporučujeme počítat s vyššími než předpokládanými náklady až o 20%
Po propočtu nákladů je nutné do finančního plánu zanést i výnosy, které mohou být krátkodobější (např. tržby), tak dlouhodobější např. hodnota značky, získaných zákazníků nebo případných domluvených partnerství. Pokud vše dáte na papír a budete spokojeni s výší zisku, pak můžete přejít k založení e-shopu.
Jak založit e-shop?
Konečně jsme na počátku založení e-shopu zdarma či placeně. První možností tzv. e-shopového řešení jsou Freeware platformy. Všechny Vám nabízí mnoho nástrojů pro tvorbu tzv. zdarma, což není tak úplně pravda, protože jediná možnost, kdy nebudete nic platit jsou subdomény, které však u zákazníků nebudí důvěru a jsou velmi málo navštěvovány.
Doména a webhosting
Každý provozovatel e-shopu na počátku provozování zvolí doménu, za kterou pak ročně zaplatí do 200Kč. K těmto malým penězům přibude ještě výdaj na webhosting, který většinou nepřesahuje 400Kč/rok. Základní roční náklady na provoz e-shopu tak dosáhnou pouhých 600Kč.
Další „dobrovolné“ výdaje
Zákazník je Váš pán, a proto je důležité jej přilákat a nabídnout mu atraktivní vzhled e-shopu. K tomuto účelu můžete využít buď nákup placených šablon nebo si nechat vzhled vytvořit web designérem dle Vašeho přání. Druhá varianta je však velmi drahá, může Vás stát i několik desítek tisíc.
Váš e-shop by měl zákazníkům zároveň nabízet přijatelné a kvalitní uživatelské prostředí, na jeho nastavení byste měli taktéž myslet. Nejen k tomuto mohou sloužit zakoupené pluginy, které Vaše stránky zatraktivní, ale je třeba za ně zaplatit nemalé částky.
Pronájem e-shopu
Druhou možností, jak provozovat e-shop je jeho pronájem. Pronájem e-shopu má svá specifika, která pro Vás mohou být i výhodou. U Freewarových platforem jste byli pouze Vy, kteří se museli starat o celý e-shop.
V případě, že zvolíte pronájem, pak za Vás mnohé vyřeší provozovatel, on sám Vám zjednoduší založení e-shopu, bude Vám nápomocen pro řešení problému v podobě supportu, který Vám zodpoví a pomůže vyřešit jakékoli problémy.
Cena pronájmu e-shopu se může velmi lišit, za jednoduchá řešení můžete platit okolo 300Kč/měsíc, avšak v případě náročnějších funkcí za využití mnoha pluginů se cena vyšplhá i k 5.000Kč/měsíc.
I v tomto případě zaplatíte cca 100Kč ročně za doménu. Pronajímané e-shopy jsou velmi zajímavou možností nejen pro začínající internetové podnikatele.
Vlastní e-shop – tzv. na míru
Jednoznačně finančně nejnáročnější je volba vlastního e-shopu. Vzhledem k množství vydaných prostředků můžeme tuto možnost doporučit pouze velkým podnikům, jejichž obrat dosahuje pro běžného člověka astronomických hodnot.
Design, naprogramování a zprovoznění celého systému e-shopu Vás může přijít i na několik desítek tisíc korun, což se z hlediska rozpočtu vyplatí opravdu jen těm největším.
Na otázku, která z možností je nejlepší Vám jasnou odpověď nedáme. Záleží především na Vás samotných, co preferujete – vlastní tvůrčí řešení na Freeware platformě s větším množstvím starostí nebo pohodlnější a mírně dražší pronájem e-shopu nebo dokonce vlastní řešení, které Vám umožní seberealizaci ve všech ohledech za velké peníze?
Rozhodnutí necháme na Vás, ale pomůžeme Vám s rozhodováním bezplatným otestováním profesionálního e-shopového řešení Zoner inShop, který je vám k dispozici až na 60 dní zcela bez závazků.